تاثیر ریمپ بر سیستم ترمز ABS2021-04-27
همه چیز درباره سیستم ترمز ABS: عملکرد، مزایا و نکات نگهداری دیار تریلی
Content
این فناوری پیشرفته، با بهرهگیری از مکانیزمهای هوشمند، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود میبخشد. در این مطلب به بررسی جامع سیستم ABS، اجزای آن، نحوه عملکرد و تاثیر آن بر ایمنی خودرو میپردازیم. با ما همراه باشید تا با این سیستم فوقالعاده مهم آشنا شوید و درک عمیقتری از نقش آن در رانندگی ایمن به دست آورید. بهبود ایمنی خودروABS با جلوگیری از قفل شدن چرخها خطر تصادف را کاهش میدهد و به شما امکان میدهد کنترل فرمان را در ترمزگیری ناگهانی حفظ کنید. ABS از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل سنسورهای سرعت چرخ، سوپاپها، یک پمپ و یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) است.
ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. در کشورهای دیگر، بهویژه در کشورهای توسعهیافته، قوانین و استانداردهای خاصتری برای ریمپ ایسیو وجود دارد که میتواند بهطور قابل توجهی متفاوت از وضعیت قانونی ایران باشد. در این مقاله با اصلیترین سیستم های کمکی ترمز و ضرورت استانداردسازی آنها آشنا خواهید شد. تکتاز خودرو به عنوان مرجعی جامع برای معرفی و ارائه خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری انواع خودرو، در کنار شماست. در بعضی از مدلها نیز مانند شکل زیر، دندانههایی بر روی پلوس تعبیه میشود و یک سنسور نیز در مکان مناسب و در مقابل دندانهها نصب میشود تا بتواند سرعت گردش هر چرخ را به کامپیوتر ارسال نماید. در شکل زیر، تصویری شماتیک از مدار ترمز یک خودرو که فاقد سیستم ABS است، رسم شده است.
ترمزهای احیاکننده در خودروهای برقی و هیبریدی استفاده میشوند و بهطور خاص برای کاهش مصرف انرژی طراحی شدهاند. این سیستم در هنگام ترمزگیری، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به باتری خودرو باز میگرداند. برای اطمینان از عملکرد بیعیب و نقص سیستم ترمز، نگهداری و سرویس منظم آن ضروری است. در این بخش، نکات مهمی برای مراقبت از سیستم ترمز آورده شده است که با رعایت آنها میتوانید از ایمنی بیشتری در رانندگی برخوردار شوید. با پیشرفت فناوری، سیستمهای ترمز الکترونیکی وارد بازار شدهاند که قابلیتهای متعددی نسبت به سیستمهای سنتی دارند. ترمزهای الکترونیکی چگونه عمل میکنند و چه تفاوتهایی با ترمزهای معمولی دارند؟ در این بخش، به این سوالات پاسخ میدهیم.
با این حال، اکثر کارشناسان معتقدند که مزایای ایمنی سیستم ABS به مراتب بیشتر از معایب آن است و این سیستم نقش مهمی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جادهها ایفا میکند. برعکس، یک سوپاپ بسته مانع این جریان میشود و در نتیجه نیروی ترمز را کاهش میدهد. ECU با نظارت بر سرعت چرخ، موقعیت سوپاپ را در صورت لزوم برای حفظ ترمز موثر و در عین حال جلوگیری از قفل شدن چرخ تنظیم میکند. اجزای ضروری ABS، شامل سنسورهای سرعت، سوپاپها، پمپها و واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، است که فهمیدن کارکرد آن میتواند به متخصصان کمک کند تا مسائل مربوط به ABS را سریعتر تشخیص دهند و به آن رسیدگی کنند. زمانی که ECU تشخیص میدهد که باید فشار ترمز کاهش یابد، پمپ وارد عمل شده و این فشار را تنظیم میکند. همچنین، پس از رفع خطر قفل شدن چرخ، پمپ فشار مایع را دوباره افزایش میدهد تا ترمزگیری بهینه انجام شود.
- این سیستم به رانندگان جی ای سی این امکان را میدهد تا در شرایط اضطراری با اطمینان بیشتری ترمز کرده و کنترل خودرو را حفظ کنند. {
- در این صورت چرخ ها به طور متناوب در هنگام ترمزگیری می توانند بچرخند و می توان هنگام ترمز نیز، خودرو را هدایت کرد. |}
- ABS به طور مداوم سرعت هر چرخ را کنترل میکند و نیروی ترمز اعمال شده برای هر یک را به طور جداگانه تعدیل میکند. {
- این قطعه در واقع رایانه سیستم است و وظیفه تجزیه تحلیل اطلاعات ارسالی از سوی سنسورها، نظارت بر عملکرد سایر اجزا و ارسال دستورالعملهای لازم به آنها را بر عهده دارد. |}{
- در نتیجه، راننده قادر خواهد بود کنترل خودرو را حفظ کند و از خطرات احتمالی مثل چرخش جلوگیری شود. |}
- لازم به ذکر است که وقتی به دفترچه راهنمای خودروی خود نگاه کنید، معمولا در بخش نگهداری و سرویس دورهای ماشین، زمان پیشنهادی برای بازرسی لنت ترمز ذکر شده است.
در چه شرایطی ABS اثر کمتری دارد؟
برای اینکه بفهمید سنسور ABSکدام چرخ خراب است، می توانید از یک دستگاه دیاگ که تعداد آنها کم هم نیستاستفاده کنید که دقیقاً به شما می گوید کدام یک به درستی کار نمی کند. ترمزهای کاسهای از قدیمیترین سیستمهای ترمز هستند که هنوز هم در برخی خودروها مورد استفاده قرار میگیرند. در این بخش، ساختار، مزایا و معایب ترمزهای کاسهای را بررسی میکنیم و مواردی که میتوان از این نوع ترمزها بهره برد، مشخص میشود. در مجموع متخصصان پیشنهاد میکنند که زمان تعویض لنت ترمز جلو بین 10 تا 30 هزار کیلومتر است. این در حالی است که زمان تعویض لنت ترمز عقب ممکن است تا 70 هزار کیلومتر نیز متغیر باشد.
ترمز ABS یا Anti-lock Braking System یکی از پیشرفتهترین سیستمهای ترمز در خودروهای امروزی است که نقش مهمی در افزایش ایمنی و کنترل خودرو در شرایط مختلف دارد. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری، کنترل خودرو را برای راننده بهتر میکند و احتمال تصادف را کاهش میدهد. در این مطلب از بلاگ سایت یدکیجات، به طور جامع بررسی میکنیم ترمز abs چیست و ویژگیها، عملکرد و مزایای آن را توضیح میدهیم. سیستم ترمز ضدقفل (Anti-lock Brake System) که به استاندارد سیستم ترمزگیری خودروهای مدرن تبدیل شده است، از قفل شدن چرخها در میان حرکت و در لحظه ترمزگیری جلوگیری میکند. در گذشته و در ترمزهایی که از این سیستم بیبهرهاند، با فشرده شدن پدال ترمز، چرخها امکان چرخش خود را از دست میدهند و درصورت ایجاد فشار نامناسب رو پدال، قفل شده و باعث لغزش خودروی روی سطح مسیر میشوند. یکی از مهمترین مزایای سیستم ABS جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری شدید است.
آیا رانندگی با چراغ ای بی اس روشن ایمن است؟
این فرآیند در چند میلیثانیه اتفاق میافتد و بارها در ثانیه تکرار میشود، تا جایی که چرخها از قفل شدن کامل جلوگیری کنند. در این مطلب بررسی کردیم که ترمز abs چیست، چگونه کار میکند و چه مزایا و محدودیتهایی دارد. این فناوری یکی از مهمترین پیشرفتها در صنعت خودرو است که به بهبود ایمنی و کنترل راننده کمک میکند. آگاهی از نحوه عملکرد، نگهداری صحیح و استفاده درست از ترمز ABS میتواند عمر مفید این سیستم را افزایش داده و امنیت شما و سرنشینان خودرو را تضمین کند. این سنسورها سیگنال الکتریکی را به نسبت مستقیم با سرعت چرخ تولید میکنند که متعاقباً به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) منتقل میشود.
درک صحیح از نحوه کارکرد هر یک از این اجزا، به ما کمک میکند تا اهمیت سیستم ABS را بهتر درک کنیم. در این شرایط، سیستم ممکن است فشار ترمز را کاهش دهد و باعث افزایش فاصله توقف شود. عمر بهتر لاستیک و کاهش سایشABS از ایجاد لکههای صاف در لاستیکها به دلیل لغزش جلوگیری میکند که میتواند طول عمر آنها را افزایش دهد. ABS یک ویژگی ایمنی در وسیله نقلیه است که به شما کمک میکند تا کنترل خودرو را حفظ کنید و در صورت نیاز به ترمز شدید یا در شرایط لغزنده از سر خوردن خودداری کنید. سیستم ترمز ABS یکی از پیشرفتهای مهم در صنعت خودروسازی است که به افزایش ایمنی رانندگی کمک شایانی کرده است. با شناخت عملکرد، مزایا و معایب این سیستم و رعایت نکات نگهداری، میتوان از حداکثر ایمنی و کارایی آن بهرهبرداری کرد.
برق سیستم ABS :
سیستم دیسکی که ترمزگیری بهتری را هم برای خودرو فراهم میکند، کمتر تحت تاثیر شرایط جوی قرار میگیرند و تبادل حرارتی بهتری هم دارند. برخی محصولات اقتصادی هم از این نوع ترمزها تنها در محور جلوی خود سود میبرند. چنانچه مشکلی در کامپیوتر ABS، چه به لحاظ نرم افزاری و چه به لحاظ سختافزاری ایجاد گردد، علاوه بر چراغ هشدار سیستم ABS، چراغ هشدار فعال بودن ترمز دستی و یا چراغ هشدار کمبود روغنترمز در سیستم، بر روی صفحه نمایشگرها نمایان خواهد شد. قطعاً اگر راننده مهارت کافی را نداشته باشد و یا سیستم ترمز ضعیف بوده و یا لاستیکهای خودرو کیفیت مناسب را نداشته باشند، پایداری کامل خودرو تأمین نخواهد شد و ممکن است حادثهای به وجود آمده و راننده و سرنشینان آسیب ببینند. همچنین شرایط جاده مانند لغزنده بودن، بارانی و یا برفی بودن نیز سهم بسزایی در کارائی ترمز خواهد داشت. 1.شایع ترین علت روشن شدن چراغ ABS روی صفحه کیلومتر شما، خرابی سنسور ABS است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. برخی از خودروهای اتوماتیک گه دارای مشکل چوب شدن ترمز در استارت اولیه هستند.(بخصوص در هنگام تابستان که با روشن شدن کولر همراه باشد.) این مشکل از برنامه ایسیو بوده و با ریمپ قابل برطرف شدن می باشد. حلقه مغناطیسی باعث سیگنال دهی به سنسور چرخ می شود که اصلی ترین دلیل خرابی آن، گرد و خاک گرفتن آن است که مانع از ایجاد سیگنال می شود. سوالی که پیش می آید این است که اساسا روشن بودن چراغ ABS خطرناک است و نیاز است که خودرو متوقف شود و اینکه چه اقداماتی در جهت رفع این عیب و مشکل باید انجام گیرد. سیستم ABS در اکثر شرایط جادهای موثر است اما در برخی سطوح خاص مانند برف عمیق یا شن نرم، ممکن است کارایی آن کاهش یابد. در دستگاه عیبیاب، کلیه اطلاعات مربوط به سرعت چرخها، مشخصات آهنرباهای بلبرینگها، رینگها و لاستیکها را میتوان مشاهده نمود.
هنگامی که چرخها قفل میشوند، اصطکاک تایر با سطح جاده کاهش یافته و خودرو دچار لغزش میشود. این وضعیت ممکن است باعث از دست رفتن کنترل خودرو شود و خطر تصادفات را افزایش دهد. سیستم ABS با تنظیم فشار ترمز، از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را به طور قابلتوجهی افزایش میدهد. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یا سیستم ترمز ضد قفل، یکی از نوآوریهای مهم در صنعت خودرو است که به طور گسترده در بهبود ایمنی وسایل نقلیه نقشآفرینی کرده است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید یا در شرایط جادهای لغزنده، به راننده امکان میدهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد. ترمز ABS برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی به منظور افزایش ایمنی خودروها معرفی شد و امروزه یکی از ویژگیهای استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه است.
این سیستم چگونه کار میکند و چرا انتخاب خوبی برای خودروهای سواری و باری سبک محسوب میشود؟ در این بخش، به بررسی عملکرد و کاربرد سیستم ترمز هیدرولیکی میپردازیم. ترمزها چگونه کار میکنند؟ در این بخش، با اصول عملکرد ترمزها و چگونگی انتقال نیرو از پدال ترمز به چرخها آشنا میشویم. این فرآیند پیچیده اما حیاتی، برای اطمینان از توقف به موقع و ایمنی راننده طراحی شده است. اگر سیستم ABS به درستی عمل نکند و چرخها در هنگام ترمزگیری قفل شوند، به این معنی است که ABS وظیفه خود را انجام نمیدهد و باید سریعاً توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود. در بیشتر شرایط، بله؛ اما در جادههای شنی یا یخی ممکن است فاصله توقف کمی افزایش یابد، در حالی که کنترل خودرو بهبود مییابد. ترمز ABS به راننده امکان میدهد حتی هنگام ترمزگیری شدید نیز خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کند.
تعمیر یا تعویض واحد کنترل یک فرآیند تخصصی است و باید توسط فردی با تجربه انجام شود. همچنین، برخی از خرابیها ممکن است بهدلیل نرمافزاری باشند و با بهروزرسانی نرمافزار سیستم حل شوند، در حالی که مشکلات سختافزاری نیاز به تعویض واحد کنترل دارند. سیستم ABS نیاز به نگهداری منظم ندارد، اما بررسی دورهای آن توسط متخصص توصیه میشود. ترمز ABS در بیشتر مواقع فاصله توقف را کاهش میدهد، به خصوص در جادههای صاف و خشک؛ اما در مسیرهای بسیار شنی یا برفی، ممکن است این فاصله کمی افزایش یابد. این فرآیند به راننده کمک میکند تا حتی در هنگام ترمزگیری شدید بتواند خودرو را به راحتی هدایت کرده و از مسیر خود خارج نشود. اگرچه ممکن است در برخی شرایط، فاصله ترمزگیری با استفاده از ABS کمی بیشتر باشد، اما در اکثر موارد، این سیستم کمک میکند تا فاصله ترمزگیری به حداقل برسد.
این هزینه شامل خواندن و تحلیل نرمافزار ECU، تغییر پارامترهای مربوط به عملکرد موتور (از جمله زمانبندی جرقه، میزان تزریق سوخت، و فشار توربو)، و سپس بارگذاری نرمافزار جدید در ECU میشود. در ایران، همانند بسیاری از کشورها، قوانین مرتبط با خودروها عمدتاً تحت تأثیر استانداردهای محیط زیست و ایمنی قرار دارند. ریمپ ایسیو میتواند تأثیرات مثبتی در بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت داشته باشد، اما تغییرات غیرمجاز در سیستم کنترل آلایندگی و احتراق خودرو ممکن است منجر به نقض قوانین مربوط به آلایندگی و ایمنی شود. ریمپ ایسیو امکان بهینهسازی عملکرد خودرو در شرایط آبوهوایی یا جادهای مختلف را فراهم میکند. برای مثال، خودروهایی که در مناطق مرتفع با کمبود اکسیژن فعالیت میکنند، میتوانند با تنظیم مجدد ایسیو، عملکرد بهتری داشته باشند.
با توجه به این نکات و انجام بازبینیهای منظم، میتوانید عملکرد سیستم ترمز را در بهترین حالت حفظ کنید و رانندگی ایمنتری داشته باشید. مهمترین خاصیت ترمز ABS این است که از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری جلوگیری میکند و کنترل بیشتری را برای راننده فراهم میآورد. این ویژگی به خصوص در مقایسه با سیستمهای ترمز سنتی و حتی برخی از سیستمهای پیشرفتهتر مانند CBS (Combined Braking System) که بیشتر در موتورسیکلتها استفاده میشود، برتریهای خاصی دارد. خرابی سنسورهای سرعت چرخ معمولاً بهدلیل عواملی مانند گرد و غبار، زنگزدگی یا آسیبهای فیزیکی رخ میدهد. این خرابیها ممکن است بهخصوص در خودروهایی که در جادههای خاکی یا شرایط آب و هوایی نامناسب رانده میشوند، بیشتر مشاهده شود.
خرابی فیوز یا رله ABS
همچنین، نگهداری و مراقبت منظم از ترمز ABS به عملکرد بهینه آن کمک میکند و از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری میکند. با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مقاله، میتوانید از مزایای ترمز ABS به بهترین شکل بهرهبرداری کنید و از سفرهای ایمنتری لذت ببرید. این سنسورها در نزدیکی چرخها قرار گرفتهاند و وظیفه دارند تا سرعت چرخش هر چرخ را به واحد کنترل الکترونیکی ABS گزارش کنند. اگر یکی از این سنسورها دچار خرابی یا آلودگی شود، اطلاعات نادرستی به واحد کنترل ارسال میشود. در نتیجه، سیستم ABS نمیتواند بهدرستی کار کند و چراغ هشدار ABS روشن میشود.
2. احساس متفاوت هنگام ترمزگیری
عملکرد سیستم ABS به گونهای است که فشار ترمز را به صورت پالسی اعمال میکند، این امر باعث میشود چرخها همچنان بچرخند و راننده قادر به هدایت خودرو باشد. در واقع، سیستم ترمز ABS با حفظ اصطکاک بین تایر و سطح جاده، کنترلپذیری خودرو را در شرایط بحرانی افزایش میدهد و خطر سر خوردن یا چرخ ناخواسته را به حداقل میرساند. سنسورهای سرعت روی هر چرخ یا دیفرانسیل نصب شدهاند و وظیفه آنها اندازهگیری سرعت چرخش چرخها است. این سنسورها اطلاعات دقیقی را در زمان واقعی به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میکنند. اگر سرعت یکی از چرخها به طور ناگهانی کاهش یابد، این سنسورها آن را تشخیص داده و دادههای لازم را برای جلوگیری از قفل شدن چرخ فراهم میکنند.
فرسایش سیستم ترمز یکی از مشکلات رایج است که با نگهداری و سرویس بهموقع قابل پیشگیری است. عواملی مانند گرمای زیاد، گرد و غبار و روغنهای نامناسب میتوانند باعث فرسایش سریعتر ترمزها شوند. در این قسمت، نکاتی برای جلوگیری از فرسایش و افزایش عمر سیستم ترمز آورده شده است. انتخاب بین ترمزهای دیسکی و کاسهای به نوع خودرو و سبک رانندگی شما بستگی دارد. ترمزهای دیسکی معمولاً عملکرد بهتری دارند و برای خودروهایی که نیاز به توقفهای سریع دارند، مناسبترند. از سوی دیگر، ترمزهای کاسهای هزینه کمتری دارند و در خودروهای اقتصادی بیشتر به کار میروند.
این نشتها معمولاً بهصورت تدریجی اتفاق میافتند و ممکن است در ابتدا قابل تشخیص نباشند. بههمین دلیل، توصیه میشود که بهصورت دورهای سطح مایع ترمز بررسی و در صورت کاهش، مایع اضافه شود. همچنین، باید بررسی سیستم ترمز برای تشخیص محل نشت احتمالی توسط متخصص صورت بگیرد. سنسورهای سرعت در دو مدل پسیو (Passive sensors) و اکتیو (Active sensors) وجود دارند که اکتیوها دقت بالاتری دارند. وظیفه نهایی هر دو مدل این سنسورها محاسبه سرعت چرخش چرخها و در نتیجه سرعت حرکت خودرو است.
در این شرایط، هنگام ترمزگیری در جادههای لغزنده یا سطوح با اصطکاک کم، امکان قفل شدن چرخها و از دست رفتن کنترل خودرو وجود دارد. در واقع، سیستم ترمز عادی کار میکند، اما شما نمیتوانید از مزایای ای بی اس که شامل کنترل بهتر خودرو در شرایط بحرانی است، بهرهمند شوید. ورودی را از سنسورهای سرعت دریافت میکند، دادهها را پردازش میکند و تعیین میکند که آیا چرخها در معرض خطر قفل شدن قرار دارند یا خیر. اگر ECU قفل احتمالی را تشخیص دهد، سوپاپها را تنظیم کرده و پمپ را برای تعدیل فشار ترمز فعال میکند. برخی از مزایای اصلی ABS کاهش فاصله توقف، بهبود طول عمر لاستیک و کاهش سایش، عملکرد برتر در شرایط مختلف آب و هوایی و صرفه جویی در پرداخت بیمه است.
رانندگان باید با نحوه عملکرد سیستم ABS آشنا شوند و بدانند چگونه در شرایط بحرانی از آن بهرهبرداری کنند. برخی از رانندگان ممکن است احساس کنند که سیستم ABS در هنگام ترمزگیری احساس عجیبی ایجاد میکند، زیرا پمپهای آن به طور مکرر فعال میشوند. این در حالی است که راننده خودروئی که دارای ABS است، مهارت کافی و تمرکز لازم را داشته و در عین حال محل مناسبی وجود داشته است که ایشان بتواند خودرو را به آنجا هدایت نماید لذا تصادف رخ نداده است و حادثهای ایجاد نشده است. اگر لغزش (سُرخوردن، لیز خوردن) از مقدار خاصی بیشتر گردد، چسبندگی کاهش میابد. گاهی اوقات پیش می آید که سنسور سالم است و دلیل روشن شدن چراغ چک، پارگی سیم یا جرم گرفتگی آن است. درک تفاوتها بین این دو نوع ترمز میتواند به شما در انتخاب سیستم مناسب برای خودرو کمک کند.
در صورتی که ECU اختلاف قابل توجهی در سرعت چرخها تشخیص دهد، یک واکنش اصلاحی را برای تنظیم قدرت ترمز آغاز میکند و در نتیجه از قفل شدن چرخ جلوگیری میکند. شیرهای تنظیم فشار به طور مستقیم وظیفه کنترل جریان مایع ترمز به چرخها را دارند. این شیرها به دستور ECU باز و بسته میشوند تا فشار مناسب برای هر چرخ تنظیم شود. عملکرد دقیق این شیرها از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و به حفظ کنترل خودرو کمک میکند. در سالهای اخیر، فناوریهای جدیدی به سیستمهای ترمز خودروها افزوده شده که به افزایش ایمنی کمک میکنند.
{ترمزهای ضد قفل (ABS) و تأثیر آنها در رانندگی ایمنتر
|}این سیستم با بهرهگیری از تکنولوژی پیشرفته، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود میبخشد و خطر تصادفات را کاهش میدهد. آگاهی از نحوه عملکرد، مزایا و نگهداری صحیح سیستم ABS برای هر رانندهای بسیار اهمیت دارد. با توجه به اهمیت این سیستم، توصیه میشود رانندگان به طور منظم سیستم ABS خودروی خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سریعاً به متخصصان امداد کرمان موتور تماس بگیرند. ویژگیهای کلیدیسیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای جلوگیری از قفل شدن چرخ در ترمزهای شدید یا جادههای لغزنده طراحی شده است. این سیستم به رانندگان اجازه میدهد تا کنترل فرمان را حفظ کنند، ثبات خودرو را افزایش داده و خطرات تصادف را کاهش دهند. سیستم ترمز یکی از اجزای حیاتی هر وسیله نقلیه است که نقش کلیدی در ایمنی رانندگی دارد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، لنت ترمز مهمترین قطعه مصرفی در سیستم ترمز ماشین است. اگر در هنگام ترمزگیری، پدال ترمز به طور غیرطبیعی لرزش کند یا صدای خرخر ایجاد کند، ممکن است نشاندهنده مشکل در سیستم ABS باشد. صدای خرخر ترمز ABS معمولاً نشاندهنده این است که سیستم تلاش میکند فشار ترمز را تنظیم کند اما موفق نمیشود، که میتواند ناشی از خرابی قطعات داخلی باشد. در مقابل سیستمهای سه کاناله و دو کاناله نیز وجود دارند که در آنها، برخی چرخها به صورت مشترک کنترل میشوند. همچنین، سیستمهای ABS پیشرفتهتری مانند ESP (برنامه پایداری الکترونیکی) و TCS (سیستم کنترل کشش) نیز وجود دارند که عملکردهای اضافی را برای بهبود ایمنی و کنترل خودرو ارائه میدهند.
ترمز ABS (مخفف Anti-lock Braking System) یک نوآوری مهندسی در صنعت خودروسازی است که هدف اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید میباشد. این سیستم هوشمند، با استفاده از سنسورهای پیشرفته و واحد کنترل الکترونیکی، وضعیت چرخش چرخها را به طور مداوم رصد میکند و در صورت تشخیص احتمال قفل شدن، به سرعت عمل میکند. در جادههای مرطوب، خطر لیز خوردن ماشین به اطراف و از دست دادن کنترل بیشتر است. ترمز ABS در این شرایط به طور موثر عمل کرده و با تنظیم فشار ترمزها، از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند، که این امر به بهبود کنترل و کاهش خطرات مرتبط با ترمزگیری در جادههای لغزنده کمک میکند. سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین پیشرفتهای فناوری در صنعت خودروسازی است که نقش بسزایی در افزایش ایمنی رانندگی دارد.
وظیفه حلقه مغناطیسی این است که با چرخیدن چرخ موجب ایجاد سیگنال روی سنسور می شود. در واقع، هر چهار چرخ باید دقیق باشند، به این معنی که هر چهار لاستیک باید با سرعت یکسانی بچرخند و شایع ترین علت این خرابی حلقه مغناطیسی آسیب دیده توسط گرد و خاک است. توجه داشته باشید گاهی پارگی سیم سنسور یا جرم گرفتن آن یا زیاد شدن فاصله از تریگر (دندانه های پشت توپی چرخ) می تواند موجب روشن چراغ اخطار بشود ولی سنسور سالم باشد. این قطعه در واقع رایانه سیستم است و وظیفه تجزیه تحلیل اطلاعات ارسالی از سوی سنسورها، نظارت بر عملکرد سایر اجزا و ارسال دستورالعملهای لازم به آنها را بر عهده دارد. با رعایت این نکات و آگاهی از عملکرد سیستم ABS، شما میتوانید تجربهای ایمنتر و مطمئنتر از رانندگی داشته باشید و خطرات ناشی از تصادفات را به حداقل برسانید. حسگرهای سرعت چرخ باید به طور منظم بررسی شوند تا از کارایی صحیح آنها اطمینان حاصل شود.
پیشرفتهای فناوری در این دوره باعث شد سیستم ABS عملکرد بهتری داشته باشد و با دیگر سیستمهای ایمنی مانند ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) یکپارچه شود. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را در هنگام ترمزگیری شدید نداشته باشد و نتواند خودرو را به مسیر و یا محلی مناسب هدایت نماید، سیستم ABS نمیتواند مفید باشد و امکان جلوگیری از بروز حادثه وجود ندارد. منظور از دادن حفظ هدایت خودرو به راننده این است که در هنگام ترمزگیری شدید، راننده بتواند از سیستم فرمان استفاده کند و در صورت امکان، خودرو را به مسیری مناسب هدایت نماید تا از بروز تصادف و آسیبدیدگی جلوگیری نماید. پیش از آنکه بخواهیم تاثیر ریمپ را بر روی ترمز خودرو بررسی کنیم، باید در درجه اول از سلامت پمپ ترمز ، بوستر و شلنگهای مربوطه خودرو مطمئن باشید. در صورتیکه بیش از ده سال از عمر خودروی شما گذشته و سیستم ترمز نسبت به سابق دارای ضعف است، بهتر است به یک بوسترسازی مراجعه کنید تا قطعات این سیستم را بررسی کنند. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، لنت های ترمز روی دیسک چرخ ها فشرده می شوند و باعث توقف چرخش چرخ ها می گردد.
برای درک بهتر موضوع، به این مثال ساده دقت کنید که سطح خیس به دلیل اصطکاک کمتر بیشتر مستعد لیز خوردن خودرو می باشد. در این بخش، نشانههایی که ممکن است نشاندهنده وجود مشکل در ترمز باشند و روشهایی برای رفع این مشکلات ارائه شده است. در این بخش، به بررسی تفاوتها و ویژگیهای هر سیستم در شرایط جادهای متفاوت و نحوه انتخاب سیستم مناسب بر اساس شرایط رانندگی میپردازیم. در کنار این موارد باید به یک نشانه تخصصی نیز اشاره کنیم که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. اگر چراغ هشدار ABS روی داشبورد روشن شود، این نشانهای است که سیستم دچار مشکل شده و نیاز به بررسی و تعمیر دارد. این چراغ معمولاً به رنگ زرد یا قرمز است و به صورت نماد ABS درون یک دایره یا مستطیل نمایش داده میشود.
{افزایش مجدد فشار
|}این عناصر به طور منسجم عمل میکنند تا کارایی ترمز بهینه را بدون قفل شدن چرخ حفظ کنند. سیستم ضد قفل ترمز (ABS) یکی از مهمترین و حیاتیترین سیستمهای ایمنی خودرو است که در اکثر خودروهای مدرن، از جمله خودروهای جی ای سی (GAC)، وجود دارد. این سیستم نقش بسیار مهمی در حفظ کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری ناگهانی و شرایط اضطراری ایفا میکند. هدف اصلی از سیستم ترمز ضد قفل چرخها عبارت است از دادن امکان حفظ هدایت خودرو به راننده، حتی در هنگام ترمزگیری شدید و ناگهانی. در این سیستم برای هر چرخ یک سنسور تعبیه شده که موظف است سرعت هر چرخ را اندازه گیری نموده و به یونیت ترمز ABS اطلاع دهد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در دستگاه عیبیاب، مشخصات رینگها و لاستیکهایی که میتوانند بر روی خودرو نصب شوند، را می توان مشاهده نمود. مهم این است که بدانید همه سیستمها برای هر چرخ، کاملاً اختصاصی است و تصمیمگیری برای هر چرخ به طور کاملاً مجزا انجام میگیرد. ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد.
{مقایسه برندهای چانگان و جی ای سی: دو رقیب قدرتمند در بازار خودرو
|}سیستم ABS عملکرد بسیار بهتری در سرعتهای بالا ارائه میدهد، در حالی که ترمز معمولی در این شرایط ایمنی کمتری دارد. عملکرد بهتر در شرایط مختلف آب و هواییABS در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله باران، برف و یخ عملکرد خوبی دارد. این تطبیق پذیری تضمین میکند که میتوانید کنترل و ایمنی را در طیف گستردهای از موقعیتهای رانندگی حفظ کنید. ریمپ ایسیو میتواند تنظیماتی را ارائه دهد که متناسب با سوخت موجود در بازار محلی باشد، تا عملکرد موتور بهینه شود و از آسیبهای ناشی از سوخت بیکیفیت جلوگیری شود. ترمز اضطراری هوشمند (Autonomous Emergency Braking) یک فناوری پیشرفته است که پیش از برخورد خودرو با مانع روبهرویش، وارد عمل میشود و بهجای راننده، عملیات ترمزگیری را آغاز میکند.
{موضوع: آشنایی با عملکرد ترمز ABS و تاثیر آن در رانندگی
|}یکی از پیشرفتهای مهم در تکنولوژی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS (Anti-lock Braking System) است. این سیستم به رانندگان کمک میکند تا در شرایط بحرانی کنترل بهتری بر روی خودرو داشته باشند و از بروز تصادفات جلوگیری کنند. در این مقاله به بررسی عملکرد، مزایا، معایب و نکات نگهداری سیستم ترمز ABS خواهیم پرداخت. سیستم ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یکی از مهمترین پیشرفتهای فناوری در صنعت خودروسازی است که تأثیر قابلتوجهی بر ایمنی رانندگی داشته است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی، کنترل و پایداری خودرو را افزایش میدهد. در این بخش به بررسی مزایای سیستم ترمز ABS در شرایط مختلف جادهای و تأثیر آن بر ایمنی و عملکرد خودرو میپردازیم.
منظور از چسبندگی، نوع خاصی از اصطکاک بین خودرو و سطح جاده است، چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که لاستیکها را به سطح جاده میچسباند. چسبندگی بهمنظور توقف، کاهش سرعت و تغییر جهت (مخصوصاً تغییر جهت ناگهانی) ضروری است. تا زمانی که اصطکاک سطح بین لاستیک ها و جاده برابر باشد، خودرو تعادل خود را حفظ می کند. اما زمانی که نیروی وارده از سوی لاستیکها بیشتر از اصطکاک جاده شود؛ تعادل خودرو به هم خورده و لیز می خورد. در این حالت به دلیل از دست رفتن اصطکاک فرمان پذیری خودرو هم از بین رفته و غیرقابل کنترل می شود.
در صورتی که چراغ ای بی اس بهدلیل کاهش مایع ترمز روشن شده باشد، باید هر چه سریعتر مشکل را برطرف کنید. عدم توجه به این مسئله میتواند منجر به کاهش عملکرد ترمز و در نهایت خطراتی جدی برای ایمنی راننده و سرنشینان ایجاد کند. سیستم ABS از حسگرها و واحدهای کنترل الکترونیکی حساس تشکیل شده است که نیاز به نگهداری و سرویس منظم دارند. نگهداری منظم از کل سیستم ترمز، شامل تعویض لنتها و روغن ترمز، برای عملکرد صحیح ABS ضروری است. برای رانندگانی که مسافتهای طولانی را طی میکنند، وجود سیستم ABS میتواند تضمینی برای سفر ایمنتر باشد. این سیستم به ویژه در جادههایی با شرایط متغیر مانند گردنهها، مسیرهای کوهستانی یا بزرگراههای شلوغ، به رانندگان کمک میکند تا با اطمینان بیشتری رانندگی کنند.
سیستمهای ترمز ABS کنترل بهتر فرمان و تنظیم خودکار فشار ترمز را ارائه میدهند. برعکس، سیستمهای غیر ABS به پمپاژ دستی ترمز در شرایط ترمز اضطراری نیاز دارند. ترمز ABS با ارائه فناوری پیشرفتهای که امکان ترمزگیری ایمن و کنترلشده را فراهم میکند، نقش غیرقابل انکاری در کاهش حوادث جادهای ایفا کرده است. این سیستم یکی از ارکان اصلی ایمنی خودروهای مدرن است که با کاهش خطرات ناشی از قفل شدن چرخها، به بهبود تجربه رانندگی و ایمنی سرنشینان کمک شایانی کرده است. ترمزهای ABS اغلب با سیستمهای کنترل کننده دیگری مانند EBD (Electronic Brakeforce Distribution) ترکیب میشوند. خاصیت ترمز ABS و EBD این است که هر دو با هم برای بهینهسازی توزیع فشار ترمز بین چرخها و جلوگیری از قفل شدن آنها همکاری میکنند.
این اجزا با تکیهبر نیروی هیدرولیکی، لنت ترمز را به صفحهها (همان دیسکهای ترمز) فشار میدهند و درنتیجه از سرعت خودرو میکاهند. همانطور که در شکل مشخص شده است، چنانچه مشکلی در سیستم ABS ایجاد شود به طور مثال ارتباط بین یکی از سنسورهای سرعت چرخها و کامپیوتر ABS قطع شود، چراغ اخطار بر روی صفحه نمایشگرها روشن خواهد شد. با اضافهشدن یک کامپیوتر و مجموعه سنسور سرعت چرخها به سیستم ترمز خودرو، مجموعه سیستم ترمز خودرو به شکل زیر توسعه خواهد یافت، در این سیستم، سرعت هر چرخ، در هر لحظه توسط سنسور سرعت چرخها و کامپیوتر سیستم ABS رصد خواهد شد. تمام خودروهایی که امروزه تولید میشوند از سیستم ترمزگیری ABS برخوردار هستند. توصیه میشود به محض روشن شدن این چراغ به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا سیستم ترمز بررسی و تعمیر صورت بگیرد. رانندگی در شرایط نامناسب جادهای مانند برف، باران یا یخ، بدون عملکرد ABS، خطرناک است و میتواند به بروز تصادف منجر شود.
علائم خرابی این سنسور می تواند شامل موارد زیر باشد.در صورت خرابی این سنسور چراغ ای بی اس روشن می شود.ممکن است حتی در ترمزگیری در سرعتهای پایین هم خودرو دچار لرزش شود.چرخ ها به صورت ناگهانی قفل شوند. روشن شدن چراغ هشدار ABS، صدای غیرعادی هنگام ترمزگیری یا تغییر در عملکرد پدال ترمز میتواند نشانهای از مشکل در سیستم ABS باشد. عیب یابی دقیق و به موقع سیستم ترمز ABS از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هرگونه نقص در این سیستم میتواند ایمنی سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. یکی از نشانههای اولیه مشکل در سیستم ترمز ABS، روشن شدن چراغ هشدار ABS روی داشبورد است. این هشدار نباید نادیده گرفته شود و بایستی در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کرد. سیستم ترمز ABS در طول سالها تکامل یافته و انواع مختلفی از آن توسعه پیدا کرده است.
از جمله این فناوریها میتوان به سیستمهای ترمز هوشمند، سیستمهای ضد قفل و ترمزهای الکترونیکی اشاره کرد. این سیستمها به رانندگان کمک میکنند تا در شرایط خطرناک، کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشند و از تصادفات جلوگیری کنند. روشن شدن چراغ ABS بهمعنای این است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بهدرستی کار نمیکند. در بیشتر خودروها، زمانی که چراغ ABS روشن است، سیستم ترمز همچنان کار میکند، اما قابلیت ضد قفل سیستم فعال نخواهد بود. اگر ECU تشخیص دهد که یک یا چند چرخ در حال قفل شدن هستند، به سرعت فرمانهایی را به مدولاتور هیدرولیک ارسال میکند. این مدولاتور با کنترل دقیق شیرهای سولنوئیدی، فشار ترمز را به صورت پالسی تنظیم میکند.
{رابطه بین لغزش (سُرخوردن، لیز خوردن) و چسبندگی خودرو:
|}این سه مرحله حفظ فشار، افت فشار و افزایش فشار بر رویهم عملیات تنظیم فشار ABS را تشکیل میدهند. در حالت ترمزگیری شدید و ناگهانی، حتی یک راننده ماهر نیز امکان واکنش لازم برای بکار بردن نیروی ترمزی مناسب را نخواهد داشت. چسبندگی خیلی زیاد نیز پیامدهای بد و نامطلوبی دارد، به طور مثال اگر میزان باد لاستیکهای خودرو کم باشد، میزان چسبندگی بیش از اندازه، زیاد میشود و لاستیک و قطعات سیستم فرمان آسیبدیده و مصرف سوخت نیز افزایش مییابد. برای اینکه بفهمید کدام فیوز خراب است، باید جعبه فیوز را در خودروی خود پیدا کنید که اغلب در زیر کاپوت قرار دارد. به محض اینکه جعبه فیوز را پیدا کردید، فیوز معیوب را تعویض می کنید و همه چیز تمام است.
مپر در ارومیه