تیونینگ خودرو پیکان
داستان پیکان به روایت تصویر این خودرو از کجا آمد به کجا رسید بیت ران + تصاویری از انواع پیکان
هرکدام از این دو مورد بسته به نیاز و علاقه هر شخص متفاوت خواهد بود و گاها شما خودروهایی با ظاهر بسیار متفاوت تر از حالت اولیه مشاهده میکنید. تمامی این تغییرات سبب بوجود آمدن خودرویی قویتر و زیباتر از نسخه اولیه خود میشود و عموما میتوان با هزینههای کمی هم خودروی خود را ارتقا داد. تیونینگ خودرو به فرآیند شخصیسازی و ارتقاء خودرو از نظر ظاهری و عملکردی گفته میشود. این تغییرات با هدف بهبود عملکرد فنی، جذابیت بصری، یا حتی افزایش ارزش خودرو انجام میشود. تیونینگ میتواند از تعویض قطعات داخلی موتور گرفته تا اضافه کردن لوازم جانبی لوکس و طراحیهای خاص بدنه خودرو را دربرگیرد.
تثبیت کننده یک فنر فولادی است که چندین بار خم شده است که دو چرخ یک محور را به هم متصل می کند. این باعث بهبود دینامیک رانندگی و حداکثر سرعت ممکن در پیچ ها می شود. با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد. تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود.
این اشخاص هزینهای مضاف بر خرید خودرو پرداخت میکنند تا ماشینی با خصوصیات خاص و منحصر به فرد با توجه به علایق خود داشته باشند. در این مقاله ما به تعریف کوتاهی از تیونینگ خودرو پرداخته و انواع تیونینگ بدنه، لوازم و آموزش استفاده از آن را برایتان شرح میدهیم. تیونینگ سیستم تعلیق خودرو به رانندگان امکان میدهد تا تجربه رانندگی خود را بهینهسازی کرده و با تغییرات مناسب در سیستم تعلیق، کنترل، راحتی و پایداری خودرو را بهبود بخشند. تیونینگ الکترونیکی خودرو، فرآیندی است که با استفاده از تغییرات و بهینهسازی در سیستمهای الکترونیکی خودرو، بهبود عملکرد، کارایی و یا امکانات الکترونیکی آن را فراهم میکند. این نوع تیونینگ شامل تغییرات در سیستمهای مدیریت موتور (ECU – Electronic Control Unit)، سیستمهای صوتی و تصویری، سیستمهای ناوبری، و دیگر قسمتهای الکترونیکی خودرو است. تیونینگ ظاهری خودرو، فرآیندی است که به منظور ارتقاء و بهبود ظاهر و استایل خودرو انجام میشود.
سادهترین کاری که مالک غیرحرفهای یک خودرو میتواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفهای این کار را بسیار مفصلتر انجام میدهند. تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستمهای اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده میکنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریعتر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی میگذارد. یکی از محبوبترین گزینههای تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ میتواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. معمولاً هر چه خودرو لوکستر باشد، رینگ و لاستیک جذابتر با طراحی بهتری دارد.
البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشهها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعههای مضر خورشید به داخل کابین میتواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشههای طرفین غیر از شیشه جلو استفاده میکنند. رنگ یک رینگ میتواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقرهای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، میتوان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی میباشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند. توجه کنید که این کار را باید به افراد متخصص بسپارید؛ زیرا افراد غیرحرفهای به سقف خودروی شما آسیب میرسانند. در این صورت ممکن است در هنگام فروش ماشین خود بابت خوردگی و یا رنگشدگی سقف دچار مشکل شوید و قیمت خودرو کاهش پیدا کند.
بعد از آن با تولید قطعات لازم در ایران، پیکان۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید گشت و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال۱۳۸۴، در حدود ۱۳ سال ادامه پیدا کرد. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ بعد از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف گردید و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد. بعد از آن خط تولید پیکان با سمند (خودرو) و رنو ال ۹۰ (لوگان) جایگزین گردید. پیکان کار؛ پیکان در ایران قبل از انقلاب در مدل های اونجر با موتور ۱۶۰۰ سی سی، دو لوکس با موتور ۱۷۰۰ سی سی و پیکان جوانان با موتور ۱۶۰۰ سی سی دو کاربراتور تولید شد. بعد از انقلاب نیز مدل هایی که قبلاً تولید می شدند با حذف لوازم لوکس مانند زه های در و رادیو پخش آن با نام “پیکان کار” عرضه شدند. موتور پیکان دو لوکس؛ موتور ۱۷۲۵ سیسی شرکت تالبوت روی پیکان های دو لوکس آمد.
معمولا لاستیکهای پهن برای خودروهای غیر جادهای مناسب است، خودروهایی که بیشتر در کوه و بیابان و طبیعت گردی استفاده میشوند. یکی دیگر از شیوههای مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسبهای ویژه میباشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام میگیرد. بسیاری از خودروهای حرفهای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. در گذشته سیستم صوتی ماشینها به رادیو محدود بود؛ اما امروزه سیستم صوتی خودروها کاربردهای وسیعتری دارند. برخی از این امکانات شامل بلوتوث، وای فای، سیستم تصویری دوربین عقب و باندهای پخشکننده قوی صدا میشوند.
تیونینگ به معنی اصلاحات صورت گرفته در یک خودرو به منظور بهینهسازی آن خواهد بود. معمولاً تیونینگ شامل افزایش قدرت پیشرانه و بهبود عملکرد کلی خودرو خواهد بود هرچند تغییراتی نیز در سیستم تعلیق صورت میگیرد تا هندلینگ آن بهتر شود. البته برخی تیونرها به دنبال کاهش مصرف سوخت یا حتی عملکرد نرمتر خودرو هستند. در کل هدف از تیون کردن خودرو بهبود عملکرد کلی آن در پاسخ به درخواستهای مالک است. معمولاً تیونینگ باعث کاهش قابلیت اطمینان خودرو میشود اما اگر بهصورت اصولی و توسط شرکتی متخصص انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. علاوه بر بخشهای فنی شاهد ایجاد تغییرات در ظاهر خودروها و کابین آنها نیز هستیم.
به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. عیب دیگر این کار میتواند به هزینه زیاد قطعات و دستمزدها مربوط باشد. برای مثال اگر خواهان خرید دو جفت لاستیک باکیفیت باشید باید حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرید و این موضوع درباره ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق به چند ده میلیون تومان میرسد. در حقیقت تیونینگ خودرویی ساده همچون پژو ۲۰۷ شاید هزینه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد که از عهده افراد زیادی خارج است. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفتهرفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آنها را ارتقا دهند.
خودرویی که اگر درست به آن دقت میکردید به غیر از جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب کاملاً پیکان بود اما آیا پیکان باز هم قرار بود تولید شود. بعدها تنها تغییری که ایران خودرو طی بیش از ۲۰ سال تولید بعد از انقلاب در این خودرو اعمال کرد، استفاده از سپرهای جوشنی بود. البته در سال های جنگ به دلیل تامین نشدن موتور پیکان، این خودرو با موتور پژو ۵۰۴ به نام پیکاژو تولید شد. مدلهای اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سیسی بود، در سالهای بعد یعنی سال ۱۹۶۹ مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است، ساخته شد. تالبوت که سال ۱۹۲۰ تأسیس شد، در دههی ۱۹۳۰ تولیدکنندهی خودروهایی باکیفیت بود. خودرو پیکان (با نام اصلی هیلمن هانتر) که برای بسیاری از ما ایرانیها خاطرهانگیز است، در شرکت تالبوت تولید شد؛ اما مشکلات اقتصادی تالبوت را در سال ۱۹۵۹ به ورشکستگی رساند.
همچنین موجودی کالاها و وسایل تقویت ماشین ما متعلق به فروشگاه خودمان است و از کسی خرید نمی کنیم. مهرتیونینگ در هیچ موردی دست دوم نیست و در عین حال، علاقه ای به فروش یکجا و عمده موجودی های خود ندارد. ما به دنبال خالی کردن سریع انبار با گردش بالا مالی نیستیم و هدف اصلی ما، همیشه کامل بودن و در دسترس بودن انواع محصولات برای مشتریان و دوستان عزیزمان است. بنابراین همیشه و در هر شرایطی از هر کالایی که نیاز داشته باشید موجود داریم و با توجه به تنوع بالا محصولات، میتوانید به عنوان یک منبع مطمئن و همیشگی روی ما حساب کنید. طراحی این خودرو تا پایان سال ۱۳۸۰ به طول انجامید، این پیکان جدید مراکز تحقیقاتی و نظامهای مهندسی را شکل داد. هزیه طراحی سرسامآور این خودرو که حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود و همچنین قطعات گران قیمت این خودرو سبب شد طرح پیکان جدید شکست بخورد.
تیونینگ الکترونیکی شامل بهینه سازی نرم افزار های کنترلی و نصب سنسور های پیشرفته است. این تغییرات شامل نصب اسپیکر های با کیفیت بالا، ساب ووفر و آمپلی فایر نیز میشود. استفاده از رنگ های خاص، پوشش های ضد خش و حتی رنگ های مات میتواند خودرو را از دیگران متمایز کند. برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مطمئن شوید که با قوانین مغایرت ندارد. ما در مجموعه حسین اورجینال ٫ متخصصان با تجربه داریم که از جدیدترین تجهیزات و تکنیکها برای ارائه خدمات باکیفیت استفاده میکنند.
استفاده از دیسک های بزرگ تر باعث افزایش سطح تماس و بهبود کارایی ترمز میشود. تولید خودرو پیکان از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز شد و تا حدود ۴۰ سال این تولیدات ادامه داشته است. پیکان در تهران؛ ورود اولین پیکان به خیابانهای تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش میآورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران. رضا نیازمند معاون وزارت اقتصاد وقت در زمان پهلوی دوم مسئول دادن مجوز برای ساخت خودرو در ایران بود. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
همانطور که رنگهای چشم یک انسان در زیبایی ظاهر او تاثیر گذار است، چراغهای یک خودرو هم میتواند در زیبایی آن بسیار اتر گذار باشد. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. تیونینگ خودرو یک فرآیند مستمر است و نیازمند نگهداری و مراقبت دقیق از خودرو است تا عملکرد بهینه حفظ شود. تعویض اسپیک های استاندارد با مدل های با کیفیت میتواند تجربه شنیداری بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. این سیستم ها به راننده اطلاع میدهند که تایر ها در فشار مناسب قرار دارند یا خیر، که میتواند به پیشگیری از حوادث کمک کند.
صندلیهای ماشین طراحی ساده و راحتی داشتند و فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب فراهم میکرد. فضای داخلی به گونهای طراحی شده بود که امکان دسترسی آسان به تمامی کنترلها و دکمهها وجود داشت، که به راحتی و سهولت رانندگی کمک میکرد. اما نکته مهم در استفاده از این سیستم این است که سیستم توربو شارژ بر هر خودرویی قابل استفاده نمی باشد و باید بررسی شود که موتور خودروی شما از آن پشتیبانی میکند یا خیر. یکی دیگر از موارد مهم در کاهش وزن خودرو میتوان به تعویض صندلیها اشاره کرد. در بعضی موارد ممکن است در حالت معمولا، جلو پنجره به صورت پیش فرض به رنگ نقرهای باشد و این در حالی است که کل بدنه خودرو ممکن است به فرض مثال مشکی باشد. خوب است بدانید که تیونینگ خودرو برای دربها در دو زاویه انجام میشود.
بعد از مشخص شدن بزرگی کار طراحی خودرو از پایه، این مهندسان سعی کردند با کمک مهندسان فرستاتومیتو انگلستان و مشاوران آلمانی و کرهای، روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ خودروی پیکانی را طراحی کنند. تیونینگ پیکان؛ پیکان های زیادی در جهان تیونینگ شده اند، اما تیونینگی که محمد باقرزاده در سال ۸۶ با خرج بیش از ۲۳ میلیون تومان پول روی پیکان انجام داده،چیزی دیگری است. وی این خودرو را مجهز به موتور هولبای دو لیتری کرده و زیربندی را با الهام از خودروهای فورد ساخته است. پیکان یکی از ماشینهای محبوب و کلاسیک ایران بود که با مشخصات فنی ساده و عملکردی نسبتاً مناسب در زمان خود شناخته میشد. این خودرو معمولاً با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر عرضه میشد که قادر بود حدود 75 اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاوری برابر با 132 نیوتنمتر داشت. شاید تیونینگ شیشههای خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب میشود.
این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته میشود میتواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسهای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که میتواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژهای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده میکنیم. یکی از بخشهای غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر میگردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار میگیرد و دربهای خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز میشود.
همچنین تیون ECU نیز راهکاری ارزانقیمت است که بهبود قدرت پیشرانه را به همراه دارد. فقط باید این کار را در مراکز معتبر انجام داد تا مشکلی برای سیستمهای الکترونیکی خودرو به وجود نیاید. بسته به سطح تغییرات خودرو احتمال کاهش قابلیت اطمینان آن وجود دارد. ایجاد تغییر در لاستیکها و زیربندی خودرو اگر بهطور صحیح انجام شود تأثیر زیادی روی کیفیت و قابلیت اطمینان آن نخواهد داشت اما تغییر پیشرانه میتواند قطعات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افزایش بیش از حد قدرت پیشرانه شاید فرد را با مشکلات زیادی مواجه کند.
چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که اندازهگیریهای تنظیم بر اجزای دیگر تأثیر میگذارند، بنابراین یک اندازهگیری تنظیم اغلب به دیگری نیاز دارد. به همین دلیل قبل از بردن خودروی خود به کارگاه تیونینگ باید با چند متخصص مشورت کنید و پیشنهادات مختلفی دریافت کنید. برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه میشود به مغازهای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، میتوانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده میتوانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید.
چه مبتدی یا متخصص باشید، در این مطلب از سلام دنیا درباره تیونینگ خودرو چیست؛ خودروهای مناسب برای اسپرت کردن مطالب مهم در زمان تیونینگ خودرو که باید بدانید صحبت خواهیم کرد. توجه داشته باشید که تیونینگ سپرهای خودرو معمولاً یک فرایند شخصی و سلیقهای است و سعی کنید بر قوانین و مقررات مربوط به تغییرات خودرو در منطقه خودتان پایبند بمانید. همچنین، توجه به تعادل بین ظاهر و عملکرد خودرو نیز بسیار مهم است تا تغییرات انجام شده بر روی سپرها همچنان ایمنی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار ندهند. تیونینگ داخلی خودرو، فرآیندی است که با انجام تغییرات در داخل خودرو، به منظور ارتقاء راحتی، استایل، و کاربری داخل فضای خودرو انجام میشود. این نوع از تیونینگ شامل تغییرات در صندلیها، مواد داخلی، سیستمهای صوتی، اضافه کردن امکانات الکترونیکی و دیگر قسمتهای داخلی خودرو است.
اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. بنابراین، تاثیر تیونینگ بر ارزش خودرو بستگی به عوامل مختلفی دارد و میتواند به طور مثبت یا منفی بوده و بسته به شرایط خاص خودرو و نحوه انجام تغییرات متفاوت باشد. همواره بهتر است قبل از هر تغییری، نکات فوق را در نظر گرفته و با توجه به استانداردها و قوانین صورت دهید. تغییرات ظاهری ممکن است از نظر زیبایی و استایل خودرو جذاب باشند، اما حواس به این نکتهها باعث خواهد شد تا این تغییرات به نحوه عملکرد و ایمنی خودرو اثر مخربی نداشته باشند. با توجه به نیاز ها و سلیقه های مختلف، انواع مختلف تیونینگ وجود دارد که هرکدام میتوانند تجربهای متفاوت از رانندگی را به ارمغان بیاورند.
این فرآیند شامل مجموعهای از تغییرات مکانیکی، الکترونیکی، و ظاهری است که به دلیل افزایش قدرت، بهینهسازی کارکرد، یا ارتقاء استایل خودرو انجام میشود. شرکتهای زیادی در زمینه افزایش قدرت و شتاب خودروها فعالیت میکنند و گاهی اوقات شاهد معرفی خودروهای تیون شده با قدرتهای دیوانهوار هستیم. تیونینگ (Car Tuning) یا به اصطلاح تیون و اسپرت کردن خودرو به فرایندی گفته میشود که شخص مورد نظر در آن با پرداخت هزینههایی علاوه بر خرید و تعمیرات ماشین به شخصی سازی خودروی خود میپردازد. این شخصی سازیها میتواند بر اساس علاقه و یا نیاز هر فرد متفاوت باشد. تیونیگ را به دو صورت ظاهری مانند تغییر بدنه، رنگ، درها و یا تیونینگ فنی مانند افزایش قدرت موتور، شتاب و… انجام داد.
تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلیها گرفته تا افزودن آپشنهای دیگر میتوان در کابین خودرو ایجاد کرد. یکی از مواردی که خیلیها دوست دارند در ظاهر خودروی خود تغییر دهند و آن را به اصطلاح خفنتر نشان دهند، تغییر دربهاست. در بسیاری از خودروهای لوکس، دربها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز میشوند. با توجه به این که اکثراً عادت به باز شدن دربها به طرفین داریم، این مدل دربها خیلی جالب توجه هستند. قبل از انجام هر تغییری در خودرو، مهم است که صاحبان خودرو به دقت مزایا و معایب را ارزیابی کنند و اگر انجام تیونینگ مناسب به نظر بیاید، آن را با رعایت استانداردها و قوانین انجام دهند. تیونینگ ترمیمی و بازسازی خودرو بستگی به شرایط و نیازهای مالک خودرو دارد.
در صورتی که خودروی شما سانروف ندارد، میتوانید آن را به دست افراد خبره بسپارید تا آپشن را برای شما اضافه کنند. البته گاهی برخی افراد به دلیل ضربه خوردن سقف و مشکلات اینچنینی اقدام به این کار میکنند. ولی در کل، تغییر سقف و اضافه کردن سانروف، اگر به دلیل ضربه و رنگشدگی نباشد، نه تنها خودرو را از قیمت نمیاندازد، بلکه باعث بالا رفتن ارزش آن نیز میشود. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود. در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود. البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید.
امکان اجرای هر دو این حالات بسته به سلیقه و نوع ماشین مد نظرتان امکان پذیر خواهد بود. هزینه اجرای این کار در حال حاضر بسته نوع جک مورد نظرتان بین 1 تا 10 میلیون تومان متغیر خواهد بود. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. این طراحی در کنار ابعاد نسبتا بزرگ و صندوق عقب جادار، آن را به خودرویی مناسب برای استفادههای خانوادگی تبدیل کرده بود. بدنهای مستطیلی و صاف با فرم نسبتاً کلاسیک داشت که در عین سادگی، ویژگیهای کاربردی و قابل اطمینانی را برای کاربران خود فراهم میکرد. چراغهای مربعی شکل و جلوپنجرهای مشبک، نمایی آشنا به پیکان میدادند که در کنار قاب فلزی و شیشههای بزرگ، فضایی روشن و واضح در نمای روبهرو ایجاد میکرد. طراحی ظاهری Peykan با خطوط ساده و قابل شناسایی، نمادی از خودروهای دهههای گذشته بود.
به طور کلی، تیونینگ عملکردی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تیونینگ ظاهری دارد. مجموعه مهرتیونینگ فعاليت خود را از سال ١٣٨١ آغاز نموده است و در طی سال ها فعالیت موفق، متنوع ترین محصولات توربو و تیونینگ خودرو را دارا می باشد. لوازم تیونینگ خودرو موجود در فروشگاه ما با کیفیت و کاملا کارشناسی شده هستند. در نتیجه کالاهای بی کیفیت و نمونه های مشابه لوازم اسپرت ماشین هرگز به سبد کالایی ما راه پیدا نمیکنند. خودروهای پژو، بهویژه مدلهای 206 و 405، یکی دیگر از گزینههای پرطرفدار برای تیونینگ هستند. موتورهای قدرتمند و طراحی قابل تطبیق، این خودروها را برای تیونینگ مناسب میکند.
این اقدامات ممکن است به منظور بهبود وضعیت فنی، استایل خودرو یا حتی به منظور جمعآوری و بازسازی خودروهای کلاسیک انجام شود. انجام تغییرات ممکن است شامل نصب قطعات جدید، تنظیم مجدد سیستمها، بهینهسازی موتور و یا انجام تعویض قطعات خاص باشد. هر آنچه که نیاز دارید و به ذهن شما خطور میکند در اینجا پیدا خواهید کرد. تغییر در فرم بدنه و حذف زوایای تیز میتواند به بهبود جریان هوا و کاهش فشار ایجاد شده بر روی بدنه کمک کند. تنظیمات EQ و سایر پارامتر ها برای بهبود کیفیت صدا و کاهش نویز های اضافی، میتواند تجربه صوتی بهتری را فراهم کند.
این لنت ها به دلیل مقاومت حرارتی بالاتر، در شرایط سخت و سرعت های بالا عملکرد بهتری دارند. صادرات به شیخ نشین ها؛ ایرانی ها امیدوار به صادرات پیکان حتی به شیوخ پولدار عرب بودند. میپرسید که چرا با مرسدس قرار داد نبستیم؟ من آنها را نفرستادم سراغ بنز تا اگر در مذاکره با روتس مشکلی پیش میآمد یا در بررسیهای فنی اشکالی میدیدم، بعد آنها را میفرستادم تا با بنز مذاکره کنند. سه ماه بعد با قراردادی برای ساخت فیات در ایران آمدند اما ما با این قرارداد موافقت نکردیم. تولد پیکان؛ در دهه ۶۰ میلاد با دو چراغ گرد بزرگ که فقط وانتِ چراغ گرد آن به ایران آمد.
نصب سیستم های صوتی پیشرفته، صفحه نمایش های لمسی و سیستم های ناوبری میتواند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد. استفاده از فرمان های اسپرت و دسته دنده های سفارشی میتواند ظاهر داخلی خودرو را بهبود بخشد و حس بهتری را به راننده منتقل کند. تیونینگ داخلی شامل تغییرات در صندلی ها، فرمان، داشبورد و سیستم های صوتی و مالتی مدیا است. نصب کیت های بدنه، اسپویلر ها و دیفیوزر ها میتواند ظاهر خودرو را تهاجمی تر و اسپرت تر کند. سیستم های کنترل کشش و پایداری میتوانند به کاهش انحراف و افزایش چسبندگی خودرو در شرایط مختلف جادهای کمک کنند. در خودروهای دستی، تغییر ضرایب دنده یا نصب گیربکس های سفارشی میتواند تأثیر زیادی داشته باشد.
انتخاب رینگ های بزرگ تر و لاستیک های پهن تر میتواند کنترل بهتری در پیچ ها فراهم کند. لنت های سرامیکی یا نیمه فلزی میتوانند به افزایش طول عمر و کارایی ترمز کمک کنند. استفاده از میل تعادل های سفارشی میتواند انحراف خودرو در پیچ ها را کاهش داده و پایداری بیشتری ایجاد کند. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید. در این بخش به برخی از سوالات متداول درباره تیونینگ خودرو پاسخ دادهایم.
لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. در کل، تیونینگ خودرو میتواند بهبودات چشمگیری را در عملکرد، استایل و تجربه رانندگی فراهم کند، اما انجام تغییرات باید با دقت و با رعایت استانداردها و قوانین مربوطه صورت گیرد. تیونینگ ترمیمی و بازسازی خودرو شامل فرآیندهایی است که به منظور بازسازی و بهبود وضعیت فنی و ظاهری خودروها انجام میشود. این نوع تیونینگ خودرو شامل بازسازی خودروهای کلاسیک، تعمیر خودروهای دست دوم، یا تغییرات جزیی و کوچک در خودروهای کنونی است.
این کار همچنین فشار زیادی به گیربکس و کلاچ وارد میکند و قطعات کلیدی پیشرانه نیز مجبور خواهند بود تحتفشار زیادی قرار گرفته و مستهلک شوند. موضوع دیگر به احتمال لغو گارانتی خودرو نیز مربوط میشود که باید این موضوع را حتماً در نظر بگیرید. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکتهایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام میدهند تیونر میگویند که از جمله مشهورترین آنها میتوان به برابوس، منصوری، هنسی، نوویتک، تک آرت و… اشاره کرد.
کیفیت کالا در مجموعه مهرتیونینگ بالاترین اولویت را دارد و مفتخر هستیم که تا کنون کیفیت را فدای هیچ مهم دیگری نکرده ایم. آقای خیامی موسس ایران خودرو در کنار بدنه پیکان در یکی از خطوط ایران خودرو؛ تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکلگیری قطعهسازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظامهای مهندسی در حال افزایش بود. در سال ۱۳۵۳ خط تولید وانت شکل گرفت، در ۲۷ مهرماه ۱۳۵۳ نیز کارخانه ریختهگری و موتورسازی دایر شد تا نسبت به ساخت شش قسمت از موتور پیکان ۱۶۰۰ اقدام کند. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونهای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکتهای تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و میتوانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونهای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفهای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونهای از جنس مواد سبکتر همچون فیبر کربن استفاده میکنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد.
در ادامه بصورت خلاصه به این روش ها اشاره خواهیم داشت و امیدواریم شما را برای رسیدن به بهترین نتیجه راهنمایی کرده باشیم. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. رعایت قوانین و مقررات منطقه یا کشور در خصوص تغییرات ظاهری و استایلی خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. پس از تستها، ممکن است نیاز باشد تا تنظیمات نهایی و تغییرات کوچک اعمال شوند تا عملکرد بهینه خودرو به دست آید. قبل از هر تغییری، تحقیقات دقیقی درباره قطعات، تغییرات مورد نیاز و امکانات فنی خودرو انجام دهید.
و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند. منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. تعویض رینگ ها و لاستیک های استاندارد با مدل های اسپرت میتواند به بهبود هندلینگ و ظاهر خودرو کمک کند. تیونینگ ظاهری شامل تغییرات در بدنه، رنگ، رینگها و سایر بخشهای خارجی خودرو است. تیونینگ سیستم انتقال قدرت میتواند شامل تغییرات در کلاچ، گیربکس و سیستم های کنترل کشش باشد.
حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شدهاید!! یکی دیگر از راههای تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است. با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد. تیونینگ موتوری خودرو، فرآیندی است که به منظور بهبود عملکرد، افزایش قدرت و توان موتور، و بهبود کارایی سوختسوزی انجام میشود. این نوع از تیونینگ شامل تغییرات در سیستم احتراقی، سیستم توربوشارژر یا سوپرچارژر، سیستم تزریق سوخت، سیستم انتقال قدرت، و دیگر قسمتهای مرتبط با عملکرد موتور است.
بهترین تیونرها در ارومیه