تعریف کلاس

تعریف کلاس در پایتون

در برنامه‌نویسی شی‌گرا، کلاس یک طرح اولیه برای ایجاد اشیا (Objects) است. کلاس‌ها در پایتون با استفاده از کلمه کلیدی class تعریف می‌شوند و می‌توانند شامل متغیرها و متدها باشند.

کلاس‌ها مانند قالب‌هایی هستند که مشخص می‌کنند هر شی از آن نوع چه ویژگی‌ها و رفتارهایی دارد.

ساختار پایه یک کلاس

ساده‌ترین تعریف کلاس در پایتون به این شکل است:

class MyClass:
    pass

برای اطلاعات بیشتر درباره کلاس‌ها و اشیا در پایتون می‌توانید اینجا را دنبال نمایید.

مولفه‌های اصلی کلاس

عنصر توضیح
متد __init__ متد سازنده که هنگام ایجاد شی فراخوانی می‌شود
ویژگی‌های کلاس متغیرهایی که داده‌های شی را ذخیره می‌کنند
متدها توابعی که رفتار شی را تعریف می‌کنند

مثال کاربردی

در این مثال یک کلاس ساده برای نمایش اطلاعات دانشجو ایجاد می‌کنیم:

class Student:
    def __init__(self, name, student_id):
        self.name = name
        self.student_id = student_id

    def display_info(self):
        print(f"نام: {self.name}, شماره دانشجویی: {self.student_id}")

مزایای استفاده از کلاس‌ها

  • کاهش تکرار کد با استفاده از وراثت
  • سازماندهی بهتر کدها
  • قابلیت استفاده مجدد
  • پیاده‌سازی ساده‌تر مفاهیم دنیای واقعی

برای یادگیری عمیق‌تر درباره کلاس‌ها در پایتون، توصیه می‌کنیم آموزش جامع اینجا را دنبال نمایید که شامل مثال‌های پیشرفته‌تر نیز می‌شود.