تعریف کلاس
تعریف کلاس در پایتون
در برنامهنویسی شیگرا، کلاس یک طرح اولیه برای ایجاد اشیا (Objects) است. کلاسها در پایتون با استفاده از کلمه کلیدی class تعریف میشوند و میتوانند شامل متغیرها و متدها باشند.
کلاسها مانند قالبهایی هستند که مشخص میکنند هر شی از آن نوع چه ویژگیها و رفتارهایی دارد.
ساختار پایه یک کلاس
سادهترین تعریف کلاس در پایتون به این شکل است:
class MyClass:
pass
برای اطلاعات بیشتر درباره کلاسها و اشیا در پایتون میتوانید اینجا را دنبال نمایید.
مولفههای اصلی کلاس
عنصر | توضیح |
---|---|
متد __init__ | متد سازنده که هنگام ایجاد شی فراخوانی میشود |
ویژگیهای کلاس | متغیرهایی که دادههای شی را ذخیره میکنند |
متدها | توابعی که رفتار شی را تعریف میکنند |
مثال کاربردی
در این مثال یک کلاس ساده برای نمایش اطلاعات دانشجو ایجاد میکنیم:
class Student:
def __init__(self, name, student_id):
self.name = name
self.student_id = student_id
def display_info(self):
print(f"نام: {self.name}, شماره دانشجویی: {self.student_id}")
مزایای استفاده از کلاسها
- کاهش تکرار کد با استفاده از وراثت
- سازماندهی بهتر کدها
- قابلیت استفاده مجدد
- پیادهسازی سادهتر مفاهیم دنیای واقعی
برای یادگیری عمیقتر درباره کلاسها در پایتون، توصیه میکنیم آموزش جامع اینجا را دنبال نمایید که شامل مثالهای پیشرفتهتر نیز میشود.